Verksamhetsberättelse 2016

Örebro Filmförening är en ideell förening som under året haft 57 medlemmar (två hedersmedlemmar).

Styrelsen 2015

Styrelsen har under året bestått av Åke Lundström (ordförande) och styrelseledamöter Åsa Jernudd, Bo Emmerik, Peter Kjellström och Miriam Von Schantz.

Under året har styrelsen haft 6 protokollförda möten.

Projekt Örebro Filmförening/Filmfestival

Tillsammans med Live at Heart ekonomisk förening fick Örebro Filmförening 100 000 kronor i projektstöd av Region Örebro Län till projektet kallat ”Örebro Filmförening/Filmfestival” som hade målet att skapa en kontinuerlig verksamhet som skulle erbjuda en mötesplats för filmintresserade och filmare i regionen.

Inledningsvis under året lade v fokus på planering av en nystart för föreningen med en uppdaterad image och verksamhetsplan samt fungerande sociala media. Vi startade även upp en manusverkstad för medlemmar med ambition att jobba professionellt med filmmanus. Verkstaden anordnades en gång i månaden vid tre tillfällen under våren och ytterligare tre under hösten. Parallellt pågick även planeringen inför Live at Hearts internationella filmfestival i vanlig ordning.

Efter en kickoff där vi lanserade föreningens nystart i augusti var vi verksamma under Josef Filmtävling för unga filmare i länet i form av en presentation under evenemanget och genom att bjuda in till mingel efteråt. Kort därefter var det så dags för Live at Heart festivalen att äga rum och vi byggde där vidare på marknadsföringen av föreningen – läs mer om festivalen längre ned i berättelsen.

I september – december samlade vi oss efter festivalen och flyttande in föreningens nya lokal på Klostergatan 35 som ska funka som ett stöd för filmarbetare i forma av en tillfällig arbetsplats. I oktober inledde vi med visningar/möten med filmfolk på Bio Roxy i samband med Örebro kompaniets spökvecka. Den 30e oktober visade vi svenska skräckfilmen ”Alena” som inleddes med att regissören Daniel di Grado var på plats för att dels presentera filmen men framförallt för att prata om filmskapande.

En vecka senare, den 6e november, visade vi första avsnittet i tv-serien Jordskott som innehåller övernaturliga inslag som kunde knytas spökveckan. Efter att avsnittet visats höll seriens producent Filip Hammarström en presentation om jobbet bakom tv-serien och svarade på åskådarnas alla frågor runt att skapa en tv-serie.

Året avslutades med ett försök att få till en filmkurs för yngre inom Örebro Regions pilotprojekt ”Alla barns rätt till kultur” – som tyvärr ställdes in på grund av lågt deltagande.

Live at Heart Internationella Filmfestival

Årets filmfestival hölls återigen i samarbete med Live at Heart den 31:a augusti till och med den 3:e september. Efter ett samarbete 2015 med filmfestivalen Peace & Love så återgick vi till liknande satsning som 2014 med att lyfta och visa upp independentfilm samt ny kortfilm på Bio Roxy. Många av filmskaparna var närvarande under visningarna och festivalens övriga arrangemang. Biljett till dessa arrangemang fick man genom att ha festivalpass eller köpa medlemskap i Örebro Filmförening.

Totala antalet visningar på Bio Roxy: 13

Antal besökare vid visningar på Bio Roxy: 229

Medlemskap sålda: 39

Utomhusbio arrangerades på Stortorget och var en smärre publiksuccé.

Totalt antal visningar utomhusbio: 3

Antal besökare vid utomhusbiovisningar: 450

Vi skapade nya relationer med filmskapare, branch och besökare såväl från Sverige, Skottland, England och USA som alla var mycket nöjda och uttryckte intresse för fler samarbeten och besök kommande år. Evenemangen vid sidan av filmvisningarna hade ett mycket gott deltagande och bestod av såväl mingel arrangerande i samarbete med Film-region Stockholm-Mälardalen som med landshövdingen Maria Larsson.

Mötesplatsen är en viktig del av festivalen och med de olika seminarier vi erbjöd kunde nya filmskapare, filmintresserade och etablerad branch mötas i ett effektivt nätverkande kring filmbranschens nutid och framtid.

Totala antalet filmseminarier: 8

Antal besökare på seminarierna: 209

Under de här dagarna såg schemat för filmfestivalen på Bio Roxy och seminarierna på Scandic Grand Hotell ut som följer.

Onsdag 31:a augusti

14.00 – Seminarie: Crowdfunding/Seed & Spark (23 besökare)

17.30 – Film: Kung Fury. Q/A med filmens producenter (25 besökare)

21.00 – Film: Everybody Wants Some – Förhandsvisning (15 besökare)