Utrustning

Film i Örebro län tillhandahåller filmteknik för fria lån till filmproduktioner. Sedan den 1 januari 2017 har Film i Örebro län och Örebro Filmförening beslutat bilda en gemensam teknikpool. All inspelningsteknik, undantaget Film i Örebro läns redigeringsdatorer, finns därför numer hos filmföreningen.

Kamera, ljud-, ljusteknik och stativ får man fri tillgång till genom medlemskap i föreningen. Man behöver alltså inte längre ansöka om stöd hos Film i Örebro län för att få tillgång till tekniken.

Kontaktperson på Örebro Filmförening är Anders Jansson.
E-post: anders@orebrofilmforening.se

För lån av redigeringsdator med vidhängande programvara kontaktar man som tidigare Film i Örebro län direkt.

Kontaktperson på Film i Örebro län är Jerry Eriksson.

E-post: jerry.eriksson@regionorebrolan.se

Regler för tekniklån från Örebro Filmförening

Låneförfarande:
I samband med avhämtning ska tekniken gås igenom av både låntagare och teknikansvarig på Örebro Filmförening, så att båda är överens om status på tekniken som lånas ut. Eventuella skador/saknad teknik vid utlämningen antecknas för att låntagare inte ska bli skyldig ersättning vid återlämnande.

I lånelistan ska namn, personnummer, e-post, telefonnummer, dagens datum och signatur anges. Man anger även beräknat sista återlämningsdatum, så att kommande låntagare ser när tekniken beräknas vara åter. Teknik kan lånas högst 2 veckor åt gången och den som lånar tekniken ska vara 18 år eller äldre, annars får målsman skriva på lånesignaturen.

Vid eventuella skador eller förluster orsakade av oaktsamhet kan låntagare krävas på ersättning för att ersätta eller reparera tekniken. Den som lånar ska därför ha en hemförsäkring eller annan försäkring som täcker lånet. Normalt slitage kräver ingen ersättning.

Den färdiga filmen:

I filmproduktioner gäller att ”Region Örebro län – Film i Örebro län” och ”Örebro Filmförening” ska omnämnas i eftertext, på affisch och annat kommunikationsmaterial. Logotyper tillhandahålls av kontaktperson på Örebro Filmförening.

Den färdiga filmen ska redovisas till Örebro Filmförening som en högupplöst filmfil, antingen via mail/webb eller bränd på DVD-skiva. Detta för arkivering av filmer gjorda inom föreningen. Örebro Filmförening kräver dock ingen visningsrätt av filmen, utan kontaktar självklart filmaren om visningsrätt innan filmen visas i något sammanhang.

Kameror

Canon EOS 5D MkIII, inklusive:
Canon EF 24-105/3,5-5,6 IS STM
Röde stereomikrofon
1 x 64GB SDXC-minneskort
2 x Batteri och laddare
Kameran passar axelstativ och extern LCD-monitor (se nedan)

Canon EOS 60D, inklusive:
Canon EF-S 18-135mm
Röde stereomikrofon
3 x 16GB SDHC minneskort
2 x Batteri och laddare
Kameran passar axelstativ och extern LCD-monitor (se nedan)

Sony HDR-FX1E (HDV)
Inspelningsmedia MiniDV-band
(MiniDV-band tillhandahålles ej av Film i Örebro län)

Ljus

Led-ljus, 3 x Aputure Amaran HR 672C

Redhead ljuskit, 3 x 800w med stativ + Dimmer Lite-Puter DX-402A

Reflektor 5-i-1 (vit/svart/silver/guld/diffusor) 120×180 cm

Ljud

Ljudkit med riktmik (Sony EMC-672), zeppelinare, bom, mixer (Audio FPM-312) och hörlurar.

ZOOM H4n Handy Recorder.

Stativ

Axelstativ-kit med follow focus och monitor:
– Swedish Chameleon SC:3 small
– Swedish Chameleon Follow-focus
– Lilliput 7” LCD-monitor

Manfrotto 144B, trebensstativ med videohuvud

Dollyvagn (med hårda hjul och utan stötdämpning) för trebensstativ och stabiliserande handhållen

Glidecam 2000 PRO (A505) som främst passar lättare kameror.

Smink

Face On: Bottle of Blood, flaska med fejkblod, 600 ml