UTBILDNINGAR

Örebro Filmförening jobbar långsiktigt med att uppmuntra filmskapandet hos de som har ett filmintresse. Oavsett din tidigare erfarenhet inom filmmediet erbjuds du en möjlighet att utveckla dina kunskaper inom film. Vare sig du tittar på en film i månaden med familjen eller är aktivt ute och filmar..

Dessa utbildningar ska stödja filmintresset som du redan har och inspirera dig till att göra något ytterligare med det. Film är ett kollaborativt medium där ett flertal personer gemensamt skapar något. Därför är dessa utbildningar viktiga när det kommer till bygget av ett närvärk där vi tillsammans kan diskutera idéer och hjälpa varandra inom och utanför ett filmprojekt.

För att gå dessa utbildningar krävs ingen tidigare bakgrund inom film. Det enda som krävs är ett medlemskap inom Örebro Filmförening. Du kan bli medlem HÄR.

Aktiv information om våra utbildningar kommer hittar du på vår Facebooksida.

Manusverkstad

Örebro Manusverkstad vill bygga en bro för aspirerande manusförfattare in i branschen. Kursen är en del av Örebro Filmförening och Live at Hearts utvecklingsprojekt och ska bestå av medlemmar i Örebro Filmförening.

Förmågan att berätta historier ligger till grunden för alla filmer. Som manusförfattare för film finns dock saker du bör känna till för att din text ska överföras på bästa sätt till den vita duken.

Här får deltagarna lära sig hur man jobbar med sin kreativitet, hur man strukturerar ett filmmanus samt vilka byggstenar som manuset ska vila på.

Manusverkstaden har tre träffars tre i månaden – en med föreläsning, en för workshop där vi endast bollar idéer och en gång för att ge feedback på varandras manus.

Vid medverkan under manusverkstadens möten står man automatiskt under hederskoden om att inte använda de andra deltagarnas manus för egen nytta eller sprida dem på något sätt utanför gruppen.

Kursledare är Martin Sörensen som är utbildad filmvetare på Örebro Universitet.

Producentverkstad

Producentens roll i en filmproduktion är viktigare än någonsin. Som producent ska du inte bara planera filmproduktionen utan också hitta finansiering och människor som kan och vill arbeta med filmen.

Här får deltagarna lära sig om hur man går från idé till färdig film och vad som krävs av en producent för att en filmproduktion ska kunna slutföras.

Ofta är rollfördelningen i ett filmprojekt att regissören har det konstnärliga ansvaret medan producenten bär ansvaret för att projektet ska gå att genomföra. Kursen utgår från filmproduktion men fungerar lika bra på musikproduktion eller teater.

Under året kommer vi att arbeta med finansiering, budgetarbete, projektplanering, pitchning, avtal, och genomförande. Kursen kommer även att ha gäster från den svenska filmindustrin där de delar med sig av sina erfarenheter och tidigare filmprojekt.

Kursledare är Åke Lundström som är projektledare för Filmbron, VD för Live at Heart men som också producerar film för TV i sitt bolag Eyra Media och har arbetat med finansiering av filmer som Män som hatar kvinnor, Arne Dahl-serien, Maria Lang-serien och Himlen är oskyldigt blå.

Vi träffas en gång i månaden för föreläsning, möten med externa gäster och genomgång av egna projekt.

PUSH

Kursen är för unga kvinnor i Örebro län och ska uppmuntra till att berätta historier och bidra till filmmediet utifrån ett kvinnligt perspektiv. I kursen kommer det bland annat att ingå hur man berättar en historia med film, genomgång av utrustning samt på vilka sätt den går att använda, vad man behöver tänka på innan man sätter igång med att göra en film och mycket mer.

Kursen kommer ledas av Marim Shamasha som jobbar på Örebro Filmförening och produktionsbolaget Eyra Media.

Håll dig uppdaterad om vilka utbildningar som pågår på vår Facebooksida!

Om den utbildning som du är intresserad av inte visas eller om du har tips om en ny utbildning som du skulle vilja att Örebro Filmförening erbjöd var vänlig att kontakta oss!

KORT OM OSS

Vi är en ideell förening som så långt tillbaka som 1997 jobbat med att främja film på alla sätt i Örebro Län. I år tar vi ytterligare ett steg framåt och kommer förutom att anordna vår årliga festival att inleda olika typer av filmverksamhet året runt!

Klostergatan 35, 703 61 Örebro

© Copyright. All Rights Reserved.