Samarbeten

Här listar vi de organisationer som samarbetar med Örebro Filmförening:

BIO ROXY

DSCF0801_Foto_Jerry_Eriksson

Bio Roxy vill vara en ögonöppnare som ska visa dig varierande historier ur olika perspektiv från alla delar av världen. Biografen vill ge dig tillgång till nya bilder av verkligheten och arbetar för att bredda och fördjupa bioupplevelsen.

www.bioroxy.orebro.se
Bio Roxys facebook

Bio Roxy är en av Sveriges äldsta biografer och fyllde 100 år 2013. Munblåsta glaslampetter, träpaneler i ädelträ, sammetsridå i rött och grönt är detaljer som bidrar till att lyfta ditt biografbesök. Deras moderna och strama salong 2 är helt inredd i gråskala förutom den lila sammetsridån.

Bio Roxy drivs av Örebro kommun och därför lyssnar de också på dina önskemål och synpunkter. De tar gärna emot dina förslag på filmer och arrangemang och är alltid pigga på att samarbeta kring det som ligger oss varmast om hjärtat: Film. Om du gjort en egen film som du vill visa på biograf är det förstås till Roxy du kommer. De blir lika glada varje gång en ung filmare tar kontakt med dem för att visa sin film och diskuterar mer än gärna olika former av samarbete kring visningen.

LIVE AT HEART

liveatheart

Live at Heart är Sveriges största kreativa mötesplatser för film och musik. Festivalen Live at Heart har etablerat sig som en nationellt viktig händelse och arrangeras i centrala Örebro med runt 200 musikakter, 20 scener, utomhusbio, filmvisningar och en konferensdel som gör festivalen till en av Skandinaviens största showcasefestivaler.

www.liveatheart.se
Live at Hearts facebook

Live at Heart vill bygga festivalen till en årlig mötesplats för produktionsbolag, filmare, musiker, näringsliv, myndigheter och organisationer där kreativa näringar diskuteras och mötesplatsen skapar möjligheter för samarbeten. En mötesplats som saknar motstycke i Sverige.

Allmänna arvsfonden

Allmänna arvsfonden stöttar det engagemang som finns hos föreningar och organisationer – så att bra idéer kan förvandlas till en bättre verklighet för barn, ungdomar och personer med funktionsnedsättning. Arvsfondens pengar har gjort och gör stor skillnad.

www.arvsfonden.se
Allmänna Arvsfondens facebook

Varje år får mer än 400 projekt över hela landet stöd ur fonden. De senaste tre åren har det beviljats mer ur fonden än någonsin tidigare. År 2015 delades 642 miljoner kronor ut. I genomsnitt är det var femte ansökan som svarar upp mot våra kriterier och får pengar för sitt projekt.

Uppskattningsvis är det över 9 000 projekt som fått stöd ur fonden sedan 1970. Bara sedan 2005 har det delats ut 5,46 miljarder kronor till  2100 utvecklingsprojekt i civilsamhället. Projekten är i alla storlekar och spridda över hela landet.

Evelyn

Evelyn hjälper låtskrivare, artister, band, producenter och andra kreatörer inom musikområdet att utvecklas och nå
sin egen definition av framgång. De erbjuder coachning, utbildning, nätverk och lokaler.

Evelyns facebook

Evelyn finns i nio städer i Sverige. Trygghet och värdskap är grundläggande för verksamheten. Evelyn tror att möjligheten att på sina egna villkor
få uttrycka sig själv genom kultur är ett sätt att utvecklas som individ och grupp.