Live at Hearts Internationella Filmfestival 2016

liveatheart

Datum: 31 augusti – 3 september

Sedan 2014 har Live at Heart expanderat och haft med film i sitt festivalprogram. Live at Heart Filmfestival bygger på samma koncept och idé som musikfestivalen där icke etablerade filmskapare får möjlighet att visa upp sina filmer för både festivalbesökare andra filmskapare och branch. Syftet är även här att bredda den mötesplats som Live at Heart tidigare har skapat, där film och musik kan integreras i givande möten.

2016 års festival kommer erbjuda ett filmprogram med kortfilm, långfilm, dokumentärer, utomhusbio och seminarier. Filmarbetare och gäster från hela världen kommer finnas på plats och ta del denna internationella mötesplats och showcasefestival. Alla filmer förutom utomhusbion kommer visas på Örebros äldsta och anrika biograf, Bio Roxy, centralt placerad i stan.

Nedan presenteras årets utbud som du får tillgång till genom ett enkelt medlemskap i Örebro Filmförening. För fullständigt program (musik, conference etc.) gå in och kolla på Live at Hearts hemsida. Tips till dig som vill jobba med eller jobbar med film är att skaffa ett delegat-pass och ta del i festivalens utbud av seminarier samt skaffa nya kontakter på något av de olika mingel som anordnas under festivalen!

PROGRAM

Onsdag 31/8

14001898_10153674269485988_1716845849_o

Bio Roxy, Onsdag 31/8 kl 17.30 Salong 1

Speltid: 31 min + Q/A

Regi: David Sandberg. Producent: Linus Andersson

Filmen som blev ett fenomen via sin crowdfounding på Kickstarter och en viral succé över hela världen. En hyllning till 80-talets populärkultur där vi får möta den tuffaste snuten i Miami som måste färdas bakåt i tiden för att bekämpa den värsta skurken någonsin – Kung Fuhrer Hitler

Linus Andersson är årets pristagare av Filmfoten som delas ut av Film i Örebro Län, Örebro Filmförening och Live at Heart.

14060103_10153674268775988_1997321339_oBio Roxy, Onsdag 31/8 kl 21.00 Salong 1

Speltid: 1 h 57 min

Regi: Richard Linklater

Med sin genombrottsfilm Dazed and Confused så gav kungen av independentfilm oss en inblick om att växa upp och träda in i vuxenlivet på 70-talet. Nu blickar han in på 80-talet där vi följa ett gäng på college som navigerar sig genom vad som är frihet och ansvar.

Exklusiv förhandsvisning för Live at Heart och Örebro Filmförening.

Torsdag 1/9

Bio Roxy Torsdag 1/9 Kl 13.00 Salong 1

Speltid ca 1h 10 min

14045042_10153674274795988_1946832870_o

Thin Lizzy: nu, då och för evigt

Bio Roxy, Torsdag, 1/9 kl 15.30 Salong 1

Speltid: 58 min + Q/A

Regi: Jörgen Holmstedt

”Thin Lizzy: nu, då och för evigt” är den första svenskproducerade dokumentärfilmen om ett internationellt band. Allt är med: kampen för att lyckas, succéerna, motgångarna, missbruket, vänskapen, sveken, revanschen, bandledarens Phil Lynotts död och arvet Thin Lizzy lämnat efter sig. Efter vårens sändning på SVT var filmen, som är gjord med nollbudget en produktionstid på 14 år, det mest delade programmet på SVT Play.

Regissören och musikjournalisten Jörgen Holmstedt kommer närvara under filmvisningen för en Q/A.

Bio Roxy Torsdag kl 18.00, Salong 2

Speltid ca 1 h 10 min

14060378_10153674269295988_690723360_oBio Roxy, Torsdag, 1/9 kl 19.00, Salong 1,

Speltid: 1 h 46 min + Q/A

Regi: Daniel Cross

Vi får följa med på en musikalisk resa genom träsken i Louisiana Bayou, spelplatserna och BBQs i norra delen av Mississippi. Vi för möte de som var med på den tiden då bluesen växte fram. Musiker som Let Bobby Rush, Barbara Lynn och Henry Gray m.fl. berättar och spelar för oss genom musikhistorien.

Drew Young finns på plats under filmvisningen för en Q/A med ev artisten Carey Hudson

14060459_10153674269775988_1115487_oStortorget, Torsdag 1/9 kl 21.00.

Speltid: 1 h 40 min

Regi: Jim Sharman

En kultfilm som har blivit något av ett fenomen där publiken deltar aktivt under visningen. Stickrepliker, vattenpistoler och konfetti. Filmen visades på Live at Heart i fjol och kommer nu tillbaka i repris. Länge leve det rostade brödet!

Fredag, 2/9

Bio Roxy Fredag kl 13.00 Salong 1

Speltid ca 1 h

Bio Roxy, Fredag kl 18.00, Salong 2

Speltid ca 1 h

14060128_10153674276550988_614413744_oBio Roxy, Fredag, 2/9, kl 19.00, Salong 1

Regi: Mikael Katzell. Producent Per Granberg

Speltid: 1 h 40 min + Q/A

En svensk spagetti-punk-western från 1996 som nu får chansen att se dagens ljus och visas på bioduken. På 90-talet bestämde sig musikproducenten att göra en westernfilm med sina punkgrupperna, Charta 77 och Dia Psalma i rollerna. Resultatet? Ja det kan inte beskrivas, det måste upplevas. I övriga roller ser vi bl.a. Lena, Endre, Thomaz Hanzon, Johan Johansson, Carl-Johan De Geer och Alice Bah.

Musikproducenten Johan Johansson och kommer närvara under filmvisningen för en Q/A

14001953_10153674269630988_1500901910_oStortorget, Fredag, 2/9, kl 21.00.

Regi: Måns Mårlind och Björn Stein

Speltid: 1 h 59 min

Guldbaggebelönad svensk långfilm från 2013 i regi av Måns Mårlind och Björn Stein. Filmen är baserad på Håkan Hellströms låttexter. Här får vi möta Pål och hans vänner en sommar i Göteborg och deras relation där allt från droger till scenskräck kan stå i vägen. Musikfest utan dess like för dig som inte kan få nog av Håkan den här sommaren. Hörde vi allsång?

Regissören Måns Mårlind presenterar filmen

Lördag 3/9

14011975_10153674269880988_1131886023_nBio Roxy, Lördag, 3/9, kl 13.00, Salong 2

Regi: Måns Mårlind och Björn Stein

Speltid: 1 h 51 min

Duon och Live at Hearts Filmfestivals hedersgäster Mårlind/Steins första långfilm efter en rad lyckade tv-serier. Vi får möta DD (Eric Ericson),en självsäker man i trettioårsåldern som klarar sig utmärkt själv. Men plötsligt dyker en kvinna, Lova (Eva Röse) upp i hans liv. Hon är jagad av onda män som vill henne illa. Mot sin vilja dras DD in i en mardrömslik kamp mellan gott och ont.

Regissörerna Måns Mårlind kommer närvara under filmvisningen för en Q/A

14018103_10153674269035988_205619846_n4 Kortfilmer från Skottland

Bio Roxy, Lördag, 3/9 kl 15.00, Salong 1

Speltid: 1 h

Fyra kortfilmer från Skottland som visas i samarbete med den festivalen XpoNorth i Inverness, Skottland. Bland annat den prisbelönade Hula av Robin Haig om den ensamstående Clara som öppnar ett B&B i sitt hem i högländerna där hennes första gäster förändrar hennes liv.

Regissören Robin Haig och Amanda Millen, festivalgeneral för XpoNorth närvarar för en Q/A

LIVE AT HEARTS KORTFILMSTÄVLING

13838297_10154298660343818_555281394_o

Scandic Hotel, Lördag kl 16:30

En av årets nyheter är att vi har en kortfilmstävling för nya filmskapare med bidrag från hela världen. En jury kommer under festivalen utse bästa film som kommer belönas med 10.000 kr. Prisutdelning och mingel anordnas av Eyra Media och Örebro Filmförening.

Bio Roxy, Lördag kl 18.30, Salong 1

Bio Roxy, Lördag kl 19.45, Salong 1

14011801_10153674276725988_1491201489_n

Bio Roxy, Lördag, 3/9 kl 19.00, Salong 2

Regi: Desmond Devenish

Speltid: 1 h 30 min

En nysläpet fånge tar upp jakten på det försvunna bytet. Det blir en katt och råtta lek som snabbt excellerar ur kontroll.

14045078_10153674269685988_1814444097_oStortorget, Lördag 3/9 kl 21.00

Regi: Jim Henson

Speltid: 1 h 41 min

Brittisk/Amerikansk musikalfilm från 1986 i regi av Jim Henson. I rollen som Jareth, the Goblin King, hittar vi David Bowie. Här möter vi också Sarah (Jennifer Connelly) vars lillebror blir kidnappad av Jareth och hans goblins. Nu måste hon färdas genom den fantasifulla labyrinten för att rädda sin bror och konfrontera både Jareth och sina farhågor.

Vi visar filmen till minne av Bowie, en av våra största artister som tyvärr gick ur tiden den 10:e januari i år.

För funderingar och tips kontakta festivalens projektledare Daniel Lundsten:

daniel@orebrofilmforening.se

Bild: Carin Karlsson