Live at Heart 2017

Filmprogram

Här kan du läsa mer om Live at Heart Film’s fullspäckade filmprogram. Som inträde fungerar Live at Hearts Festivalband (köp här) eller ett medlemskap i Örebro Filmförening som kostar 100 :- (läs mer och köp här).

Klicka dig fram till programmet eller filmen du letar efter – eller scrolla vidare för att se hela programmet.
_____________________________________________________________

Utomhusbio

The Rocky Horror Picture Show

Regi: Jim Sharman Med: Tim Curry, Susan Sarandon, Barry Bostwick och Meat Loaf

När Brad och Janet söker hjälp efter att deras bil fått slut på bensin så finner de ett ledande ljus till ett slott. Här blir det varmt välkomnade av Dr. Frank-n-Further och hans gäster till fest där även andra stora planer är på väg att genomföras.

För tredje året i rad visar vi den kultigaste av kultrullar, vilket har visats sig vara populärt bland Örebroarna. Även i år förväntar vi oss att många av er kommer utklädda och tar med rekvisita för att få den bästa Rocky Horror-upplevelsen. Behöver du en uppdatering om vad som behövs så kan du hitta informationen här: http://www.rockyhorror.com/participation/proplist.php

Torsdag 31/8 kl 21.00 – Stortorget

Mamma Mia

USA | 1.48 (118min)

Regi: Phyllida Lloyd Med: Meryl Streep, Pierce Brosnan, Colin Firth, Stellan Skarsgård och Amanda Seyfried.

Inför sitt bröllop bjuder Sophie tre män som någon av dem är troligen hennes far, helt ovetandes. Sophies Mamma blir inte alls förtjust eller vet hur hon ska hantera det när de alla tre dyker upp till bröllopet.

Mamma mia gjorde succé på musikascenen genom att förnya genren att skriva en historia utifrån ABBAs låtar och texter. Musikalen blev sen film med många stjärnor och blev även den en succé på bio. Filmen visas som sing-a-long och här förväntar vi oss en dansande och sjungande publik.

Fredag 1/9 kl 21.00 – Stortorget

La La Land

USA | 2.08 (128min)

Regi: Damien Chazelle Med: Ryan Gosling och Emma Stone

Hollywood, en plats för romantik, glamour och där drömmar slår in, eller? Här får vi möta Mia med skådespelardrömmar och Sebastian en barpianist som hellre vill ha frihet och spela jazz. De träffas, blir ett par men allt är inte en dans på röda rosor då avundsjuka och olika mål påverkar relationen.

Följ med på denna musikaliska, romantiska och Oscarsbelönade resa och bli kanske, troligen och lite kär i Ryan och Emma.

Lördag 2/9 kl 21.00 – Stortorget

Långfilm

5-25-77

USA | 1.53 (113min)

Regi: Patrick Read Johnson Med: John Francis Daley, Austin Pendleton, Colleen Camp och Neil Flynn

Pat Johnson växer upp en liten ort i Illinois. Där drömmer han om att bli filmskapare och gör filmer med sina vänner på bakgården. En dag kommer en film till den lokala biografen, närmare bestämt den 25 maj 1977, som förändrar allt. Star Wars.

Patrick Read Johnsons film, som är baserat på hans egna uppväxt är en film som egentligen var klar 2007 och har endast visats på ett fåtal filmfestivaler. Under åren har den klippts om och filmats nytt material. Den 25 maj 2017 hade den äntligen premiär över hela landet i USA och nu får den europapremiär hos oss.

Visas den 2 september kl 19.00 på Bio Roxy 1

Bieffekterna

Sverige | 1.33 (93 min)

Regi: Andreas Climent och André Hedetoft Med: Rikard Björk, Emelia Hansson, Rafael Pettersson och Sandra Redlaff

Julia är en ambitiös forskarstudent som tillsammans med programmeraren Rebecca försöker få cellerna i möss att åldras långsammare. De börjar precis bryta ny mark när de får reda på att Julias pojkvän Erik är döende i cancer. När Erik blir allt sjukare ser de till slut ingen annan utväg än att hoppa över några steg i utvecklingen. I hemlighet bygger de upp ett labb i sin lägenhet och börjar experimentera – med Erik som försökskanin

Visas den 28/8 kl 19.15 på Bio Roxy 2 samt den 31/8 kl 19.00 på Bio Roxy 1

Catfight

USA | 1.35 (95 min)

Regi: Onur Tukel Med: Anne Heche, Sandra Oh och Alicia Silverstone

Ashley (Anne Heche) kämpar på med sin konst och väntar på det stora genombrottet, även om det knappt kan betala hyran. För att dryga ut kassan hjälper hon sin flickvän (Alicia Silverstone) att servera på ett mingel för stans högdjur. Av en händelse springer hon in i sin gamla studentkamrat Veronica, vars man är själva föremålet för minglet. För henne har livet varit en dans på rosor och hon kan inte låta bli att påpeka att Ashley verkar stå kvar och stampa på samma plats som sist de sågs. Det får Ashley att påminnas om varför de slutade vara vänner. Till slut kan hon inte hejda sig och sätter en vänsterkrok i käkbenet på Veronica. Fighten har börjat!

Visas den 28/8 kl 19.00 på Bio Roxy 1

Citizen Jane – Battle for the City

USA | 1.32 (92min)

Regi: Matt Tyrnauer Med: Thomas Campanella, Mindy Fullilove, Vincent D´Onofrio (röst) och Marisa Tomei (röst)

En dokumentär om kampen mellan byggherren och entreprenören Robert Moses och aktivisten Jane Jacobs kring de story ombyggnationerna i New York under 60-talet. En kamp mellan livskvalité och kvantitet, en fight om att bevara kultur och förnyelse. Visas i samarbete med Sveriges Arkitekter Örebro, Svensk Form Örebro län och Creative Communities.

Visas den 30 augusti kl 19.00 på Bio Roxy 1

Curse of the Man Who Sees UFOs

USA | 1.32 (92 min)

Regi: Justin Gaar Med: Christo Roppolo och Justin Gaar

2013 blev filmskaparen Justin Gaar kontaktad av Christo Roppolo som påstår att han videofilmat och kommunicerat med UFOn runt om i Kalifornien.  Med skeptism till det filmande materialet men fascinerad av Christos personlighet så börjar Justin följa Christo på sin jakt efter UFOn längs Amerikas östkust. Ju mer tid de tid de spenderar tillsammans öppnar inte bara Christos sitt arkiv av filmmaterial utan även sitt liv och bakgrund med vinster och förluster, vilket kan förklara hans besatthet att bevisa att vi har besökare från andra platser.

Visas den 31 augusti kl 19.15 på Bio Roxy 2

Hermit: Monster Killer

Sverige | 1.21 (81min)

Regi: Ola Paulakoski Med: Börje Lundberg, Markus Svahn, Tommy Baso Nordin och Johannes Söderqvist

Ett blodtörstigt monster dyker upp i de värmländska skogarna och ger sig ut på människojakt. Allt från fågelskådare till det lokala rugbylaget går åt. Samtidigt i sin isolerade stuga sitter Den Gamle, när han märker att något fel och något närmar sig hans hem tar han till vapen till försvar.

Hermit: Monster Killer har beskrivits Åsa-Nissefilm med monster och snus i käften. Den första monsterfilmen sen Rymdinvasion i Lappland. Gjord med minimal budget av en grupp och har redan prisbelönats på en filmfestival i Los Angeles.

Visas den 1 september kl 19.15 på Bio Roxy 2

Måste Gitt

Sverige | 1.37 (97 min)

Regi: Ivica Zubak Med: Lena Endre, Shebly Niavarani, Can Demintas, Madeleine Martin, David Nzinga.

I Måste gitt följer vi Metin, en ung man i en av Stockholms förorter där oskrivna lagar gäller och de egna domstolarna alltid har sista ordet. Det udda med den här shurdan (=killen!) är att han skriver dagbok om allt han ser och gör – alla namn och platser dokumenteras i minsta detalj. När dagboken en dag försvinner blir Metins liv knas och aldrig detsamma igen.

Filmen är producerad av Abbe Hassan som tillsammans Ivica Zubak är årets pristagare av Filmfoten som delas ut av Film i Örebro Län, Örebro Filmförening och Live at Heart

Visas den 30/8 kl 19.15 på Bio Roxy 2

On the Milky Road

Serbien | 2.00 (120 min)

Regi: Emir Kusturica Med: Emir Kusturica och Monica Belucci

Filmfestivalen öppnar med en exklusiv förhandsvisning av Emir Kusturicas nya film som har svensk premiär senare i höst.

Varje dag korsar mjölkmannen Kosta frontlinjen på en åsna, mitt under det bosnisk-serbiska kriget, för att leverera det vita guldet till soldaterna. Han har lyckats hålla sig undan från kulor och har även tur i kärlek med en kvinna från byn. Tills en mystisk italiensk kvinna anländer och vänder uppochned på hans värld. Så börjar historien om en passionerad och förbjuden kärlek som tvingar dem båda in i ett fantastisk men farligt äventyr. Förenade av ödet verkar ingenting och ingen kunna stoppa deras vilja att vara tillsammans.

Tvåfaldigt Guldpalmsvinnande och Oscarsbelönade EMIR KUSTURICA (Svart katt, vit katt, Underground, Arizona Dream) är tillbaka med en modern saga om kärlek i krigstid, mod och äventyr.

Visas den 27 augusti kl 19.00 på Bio Roxy 1

Spikfödd

Sverige | 0.31 (31min)

Regi: Janne Widmark

En film som filmades 1998, låg i en låda på vinden till 2017 då regissören bestämde sig att klippa ihop den och visa den. Då var teamet unga och oetablerade, idag jobbar är de filmskapare, etablerade skådespelare och Oscarsnominerade makeupartister.

Visas den 1 september kl 19.00 på Bio Roxy 2

Tjuvjägaren

Sverige | 1.36 (96min)

Regi: John Tornblad Med: Niklas Falk, Ylva Lööf, Lennart Hjulström och Annica Liljeblad

Den asociala vildmannen Lasse bor med sin fru Inga i en grotta på Kinnekulle. För att kunna överleva måste han jaga, men han saknar mark att jaga på. Lasse tvingas tjuvjaga på Baronens mark vilket leder till en våldsam och svår konflikt. Konflikten påverkar Lasse och Ingas relation negativt då den leder till att de till ingas stora förtret blir isolerade från gemenskapen i byn. Konflikten eskalerar snabbt när Lasse vägrar att låta överheten vinna. Med risk för att förlora både grottan, sitt gevär och sin fru sätter han emot allt vad han kan för det han anser sig ha rätt till; Att jaga vart han vill, när han vill och hur han vill. Med musik av Jack Vreeswijk.

Filmen visas den 29 augusti kl 19.15 på Bio Roxy 2 samt 1 september kl 19.00 på Bio Roxy 1

Vilsen

Sverige | 1.55 (115min)

Regi: Rasmus Tirzitis | Med: Göran Sjögren, Alexandra Zetterberg, Christian Kinell och Yohanna Idha

Göteborgspolisen Lidman leder en utredning av en rad ritualistiska mord där mördaren ristat in en symbol på sina offer, morden visar sig ha kopplingar till den ockulta världen. När den före detta pastorn Gabriella Berggren kommer till polisstationen med betydande information förstår Lidman motvilligt att han måste samarbeta med henne. Tillsammans tar de upp jakten på mördaren. Det visar sig att dessa rituella mord har konsekvenser på omvärlden än de annat.

Visas den 29/8 kl 19.00 på Bio Roxy 1 samt den 2/9 kl 19.15 på Bio Roxy 2

Kortfilm

Sisak

Indien | 0.15 (15min)

Regi: Faraz Ansari Med: Jitin Gulati och Dhruv Singhal

Två mäns blickar möts i tunnelbanan och attraktion uppstår. För varje dag de ser varandra vågar de närma sig steg för steg. Men vågar de ta steget fullt ut i ett land som förbjuder att öppet visa sin homosexualitet.

Visas den 27 augusti kl 19.00 på Bio Roxy 1 samt 2 september kl 14.00 under sektionen LGBTQ på Bio Roxy 1.

Sektion: Regional Filmmakers

BIO ROXY 2  2/9 10:00 & 14:00

Hours (SWE) 2017 | 15 min

Regi: Fanny Askerblom Skådespelare: Elin Hansson, Lydia, Lennqvist, Matilda Dahlén

Tre vänner sitter och diskuterar om deras mystiska dröm där tid och rum påverkas av mystiska väsen.

The Treadstone Programme (SWE) 2017 | 15 min

Regi: Hampus Pettersson Skådespelare:Johannes Ardenfors, Micke Andersson, Fredrik Andersson, Lina Frosthagen

En hemlig organisation vill återinföra projektet med att utveckla supersoldater. Detta protesteras då det visat sig tidigare att projektet haft negativa effekter.

Metaphor (SWE) 2017 | 7 min

Regi: Oscar Tannerstad Med: Donald Holbrook (röst)

Ett collage av bilder och med suggestiv berättarröst av Donald Holbrook om livet och om vår värld.

För Säkerhets Skull (SWE) 2017 | 12 min

Regi: Hampus Pettersson, Johannes Ardenfors, Maryam Ali, Morris Hülphers Skådespelare: Simon Tarakkamäki, Micaela Jakobsson, Britt Larsson, Disa Nilsson

Vad händer om man misstänker att man fått något smittsamt efter första gången man haft sex? Något som är säkert i alla fall är att tankarna kan gå åt vilket håll som helst. Hur som helst kanske man ändå ska ta det med ro.

Bland Mat och Fördomar (SWE) 2017 | 10 min

Regi: Viktor Alsbjer, Nicole Palm, Sebastian Sanneh, Trang Skådespelare: Rod Cansby, Britt Larsson, Charlie Willam-Olsson, Philip Myrtorp, Tove Ödling, Lucas Haugland

Dags för familjemiddag där även syskonparet fått bjuda hem sina respektive för att möta föräldrarna. Dock visar sig pappa ha en väldigt negativ framtoning vilket förstärker filmens tvist.

Mörkret (SWE) 2017 | 11 min

Regi: Erik Frykholm Nilsson Skådespelare: Einar Schelin, Aldo Cunei, Nathalíe Fjelnseth

Alexander vaknar upp på en obekant plats. Där konfronteras han med en hotfull främling som vet ovanligt mycket om honom.

Sektion: Kids Rule the World!

Bio Roxy 1  2/9 11:00, Bio Roxy 2  2/9 13:15

All the Marbles (USA) 2017 | 18 min

Regi: Michael Swingler  Skådespelare: Cole Sand, Carl Petersen, Helen Sadler

I en magisk värld är spelkulor lika värt som guld. Den unge Jamison går in leken och utmanar Wolf i ett spel där han får satsa mer än vad han trodde.

Second Star After the Big Dipper (FRA) 2017 | 10 min

Regi: Clémence Lesvenan, Mariette Garault Skådespelare: Coline Garault, Yvonnick Le Blanc

Lili, ett barn med livlig fantasi bestämmer sig en dag för att bygga en rymdraket. Hennes granne, George hjälper henne men märker snart att Lilis syfte att nå stjärnorna handlar om något helt annat.

My Gay Sister (SWE) 2017 | 15 min

Regi: Lia Hietala Skådespelare: Juliette Safavi, Tina Pourdavoy, Erika A. Coleman

Relationen mellan två systrar påverkas då den äldre systern träffar en flickvän. Den yngre systern börjar då fundera kring kärlek och vad det är. Är det något hon även känner av?

Tomorrow (NET) 2017 | 5 min

Regi: Jasper Scholten Skådespelare: Nina Zandvliet. Ayrton Kirchner, Clara Hill

En ung flicka vill anlita en lönnmördare för att slå ut sin konkurrent till uppsättningen av musikalen Annie.

Sektion: Refugees Welcome

Bio Roxy 1  2/9 13:00

Silent Lighthouse (IRI) 2016 | 1 min

Regi: Farshad Ghafari Skådespelare: Bahar Arshadi, Kamal Saedpanah, Arsham Saedpanah

Filmfestivalens kortaste film men kanske även den mest känslosamma. Om en familj på flykt dokumenterat med deras mobilkamera.

All together (Tur) 2016 | 8 min

Regi: Nejla Osseiran

Dokumentär om de volontärer som vid Greklands kust tar emot och tar hand om de familjer på flykt som kommer över havet.

The other side of Dooman River (KOR) 2016 | 20 min

Regi: Sewoong Bae Skådespelare: Park GeonKyu, Park YoungBok, Sin A, Son JuYeon

Nästan varje dag flyr det människor från Nordkorea Sydkorea. I denna film, gjord med långa tagningar, får vi följa en familj över floden Dooman.

The Wall (AUS) 2016 | 6 min

Regi: Nick Baker, Tristan Klein Skådespelare: David Wenham

Animerad film om en farmor och hennes barnbarn på flykt där de kommer fram till en ändlös mur. Hon får offra sig själv för att sitt barnbarn ska komma över muren.

Beyond the Sea (ITA) 2016 | 21 min

Regi: Fabio Schifilliti Skådespelare: Ibrahim Si, Giulia De Luca, Alberto Molonia

En film om att förverkliga sina drömmar i ett nytt land och samtidigt läka efter de trauman man upplevt på flykt från sitt hemland.

M.A.M.O.N. (URU) 2016 | 6 min

Regi: Alejandro Damiani Skådespelare: Angelina Peláez, Guillermo Villegas

En lekfull och satirisk film om Donald Trumps mur skulle blir verklighet och konsekvenserna för de Mexikaner som bor i USA.

Sektion: LGBTQ

Bio Roxy 1  2/9 14:15

Mai (ESP) 2017 | 7 min

Regi: Marta González Skådespelare: Aida Flix, Aida Qui

På en parkbänk sitter tre kvinnor. När några unga kvinnor åker förbi kommer minnena tillbaka från deras ungdom. En tid det inte var lika lätt att vara öppen med sin sexualitet.

Sisak (IND) 2017 | 15 min

Regi: Faraz Anzari Skådespelare:Jitin Gulati, Dhruv Singhal

Visas även: Bio Roxy 1  27/8 19:00

Exercise One (SWE) 2016 | 14 min

Regi: Victoria Verseau Skådespelare: Anna Paavilainen, Mattias Malmros

Juli kämpar efter sitt könsbyte med övningarna med en glasdildo för att vidga . Trots stöd av andra transpersoner online så söker hon intimitet med en man. Baserad på regissörens egna erfarenheter.

Apollon (FRA) 2016 | 8 min

Regi: Loic Dimitch Skådespelare: Victor Laupin

Apollon är en tonåring som kämpar med att få en perfekt kropp och en stor banan.

Sektion: Nordic Lights

Bio Roxy 1  2/9 15:00

I mina blöta skor (SWE) 2017 | 5 min

Regi: Carmen Jedrzejak

Carmen har något att säga och något viktigt. Här är hennes vackra film och hennes ord.

Thoughts about love (FIN) 2016 | 13 min

Regi: Jani Ilomäki | Skådespelare: Kasper Westin

Om ung olycklig kärlek. Eller rättare sagt vad är kärlek? Kan man lita på sina känslor?

Ballon (DEN) 2017 | 8 min

Regi: William Sehested Høeg| Skådespelare: Nicolaj Jørgensen

En man sitter och i väntsalen på ett sjukhus. I handen har en ballong. Snart märker han att denna och fler ballonger kan påverka hans omgivning.

A Kumla Love Story (SWE) 2016 | 13 min

Regi: Sune Eskelinen, Niclas Lindahl Skådespelare: Mattias Malmros, Agnes Lindström Bolmgren

En kärlekshistoria som utspelar sig i orten Kumla och under 90-talet. Vem har sagt att kärlek och förhållanden ska vara lätt?

Those Who Love (NOR) 2017 | 5 min

Regi: Nefise Özkal Lorentzen Skådespelare: Sara Maria Jakobsen, Deniz Kaya

Sex främlingar står i en hiss, var och en bärande på svart låda. Lådan är fylld historier om våld och skam. Vad händer och vad kommer de göra när de kommer till den våning de ska av på?

Mjölbaggar (SWE) 2016 | 6 min

Regi: Chantale Hannouch Skådespelare:Klas Lagerlund, Siham Shurafa, Robert Hannouch

Två vänner sitter i en bil och diskuterar om övervakningssamhället och integritet. För eller emot? En tredje vän ansluter och har något viktigt att berätta. Något har hänt.

Anonyma (SWE) 2017 | 7 min

Regi: Zanyar Adami

En grupp människor med invandrarbakgrund har samlats. De diskuterar hur de integrerats i de svenska samhället. En del mer än andra.

Sektion: Competition

Bio Roxy 1 2/9 16:15

Annie Waits  (ENG) 2017 | 9 min

Regi:Marnie Paxton-Harris Skådespelare: April Kelley, Andrew Simpson

Vi vill alla träffa den rätta, den som fångar ens själ men främst den som håller intresset vid liv. För Annie är det inte lättaste.

Visas även: Bio Roxy 1  28/8 19:00

Memories of You  (NED) 2016 | 10 min

Regi: Bart Schrijver Skådespelare:Frederik de Groot, Jamie Bouwmeester, Jörgen Scholtens

En äldre man sätter upp en teaterpjäs om sitt liv för att återuppleva sina käraste minnen.

Visas även: Bio Roxy 1  29/8 19:00

The Chop  (ENG) 2015 | 17 min

Regi: Lewis Rose Skådespelare: Amir Boutrous, Andy Linden, Daniel Kramer

När Yossi förlorar jobbet som kosher slaktare låtsas han vara muslim för att få jobb på ett Halalslakteri.

Visas även: Bio Roxy 1  30/8 19:00

JOY  (GER) 15 min | 2017

Regi: Abini Gold Skådespelare:Sarah Mahita, Anne von Keller, Manuel Flach

Joy, en 15 årig tjej som lever under svåra omständigheter har lärt sig tidigt att ta hand om sig själv. En dag tröttnar hon på sin mors självupptagenhet.

Visas även: Bio Roxy 1  31/8 19:00, 2/9 16:15

The Wedneral  (SWE)

Regi: Hugo Anderson Skådespelare: Anna Ladegaard, Simon Olsson, Johannes Brost

En vecka före bröllopet dör brudgummens far. Familjen har inte råd med både bröllop och begravning så de bestämmer sig för att slå ihop de två ceremonierna.

Visas även: Bio Roxy 1  1/9 19:00