Live at Heart Film 2017

Ännu en festival är över och vi måste säga att vi är väldigt nöjda med årets evenemang. Festivalen växte inte bara med dagar, då det fanns möjlighet att se film dagarna innan musikfesten började, vi växte också publikmässigt och med utbudet av film, både lång som kort.

Vi inledde festivalen med kortfilmen Sisak av Faraz Ansari som rest ända från Bombay, Indien för att vara vår gäst på festivalen. En riktig glädjespridare som hängde med på festivalen från början till slut. Han fick en plats i årets jury till kortfilmstävlingen men var främst här för att förmedla om sin film Sisak. En film som redan vunnit en rad utmärkelser och är på väg till en Oscarsnominering.

Faraz Ansari

Filmen Sisak är en film som visar hur svårt det är att leva ut sin homosexualitet i Indien där det är förbjudet enligt lag. Filmen har redan påverkat på politisk nivå i Indien och vi håller tummarna att det kommer ske en förändring.

Sisak

Resten av dagarna så hade vi ett brett utbud av film. Riktigt kul att i år fick vi presentera och lyfta upp en hel del svensk independentfilm. Från övernaturliga thrillers till kostymdrama och monsterfilm.

Ivica Zubak var en  ärad och hungrig vinnare av årets Filmfot som delades ut på Live at Hearts invigning på Konserthuset. Ivica tog emot priset och delar det med producenten Abbe Hassan och produktionsbolaget Indian Summer.

Motiveringen till priset lyder: ”I en samtid där det blivit svårare och svårare att producera film, särskilt för debutanter, har teamet bakom ”Måste Gitt” lyckats med konststycket att inte bara finansiera och producera en film men även nå en publik. De har gått bortom det stereotypa och visar en uppfriskande bild av förorten, bortom social klass och nationalitet.”

Priset delas ut i samråd mellan Live At Heart, Örebro Filmförening och Region Örebro län – Film i Örebro län.

Nytt för i år var den nationella tävlingen för beställningsfilm vars visning och prisceremoni hölls under torsdagen under Live at Heart. Priser delades ut i åtta olika kategorier där en av dessa, kategorin ”Rising Star”, riktade in sig på filmer gjorda på eftergymnasial utbildning där Örebro Universitet med bidraget ”Asså, den friska luften..” tog hem ett silver!

Stolta studenter från Örebro Universitet
Christofer Wäneskog från ProLounge tar emot priset för Sveriges bästa beställningsfilm

Prisutdelningen som skedde på konserthuset i Örebro var en lyckad tillställning som avslutades med att dela ut priset för Sveriges bästa beställningsfilm – Swedish Media Festival Grand Award. Priset delades i år ut till produktionsbolaget ProLounge Västerås AB med bidraget ”MUTE”.

I år hölls även seminariet Work-in-Progress med inbjudna filmskapare från hela Sverige. Här fick deltagarna berätta om sina pågående men också färdiga projekt. Det var en rik blandning med allt från barnprogram till lång- och kortfilmer. Deltagarna kände att de fick bra råd och tips från åhörare och andra deltagare för att komma vidare med sina projekt. Efter seminariet bjöds det på mingel av Eyra Media.

Festivalens sista dag bjöd vi på kortfilm hela dagen. Att gå ut med att det var gratis inträde visade sig vara lyckat då salongen på Bio Roxy fylldes med mer och mer folk under dagen. Vi visade kortfilm från hela världen och med olika teman som LGBTQ, Refugess Welcome, Kids rule the world, Nordic Lights, och Regional filmmakers. Vi avslutade med tävlingsektionen (Competition) där fem kortfilmer tävlade om årets bästa kortfilm, Live at Heart short film award.

The Wedneral
Memories of You
Annie Waits
The Chop
Joy

Vinnarna togs ut av en internationell jury, Faraz Ansari, filmskapare från Indien, Ashland Viscosi, konsult från Austin, Texas och Anders Rune, reklamare och filmregissör från Stockholm. Bästa film gick till filmen Joy från Tyskland av debutanten Abini Gold men det delades även ut ett hederspris till manuset för filmen The Chop av Lewis Rose som även fick publikens pris.

Internationella juryn bestående av; Ashland Viscosi, Anders Rune och Faraz Ansari

Vi visade inte bara film på Bio Roxy utan vi hade återigen utomhusbio på Stortorget där vi i år slog publikrekord med runt 250 besökare under Mamma Mia och La La Land. Vädrets makter gjorde tyvärr att torsdagskvällens film The Rocky Horror Picture Show fick folk att stanna hemma men heder till er som tappert kom och huttra till denna kultklassiker.

Utomhusbio – Mamma Mia
Utomhusbio – LA LA Land

Live at Heart Film med både film på Roxy, seminarier och utomhusbio kommer självklart tillbaka nästa år. Den 2 september kör vi igång och vi vill gärna till dess höra er röst. Vad kan vi göra ännu bättre, vad kan vi ändra på, vilka filmer ska vi visa på Stortorget? Maila in era åsikter, tankar, kritik till film@liveatheart.se.

Till dess, ett stor tack till alla besökare, gäster och filmskapare som tog del av Live at Heart Film i år.